شما مثل بعضی از افراد، گول روشهای اشتباه و غیرواقعی افزایش فالوور اینستاگرام را نخورید. چون حتی اگر هم تعداد فالوورهایتان زیاد شد، این نتیجه موقتی است و بعد از مدتی مخاطبان خود را از دست میدهید.
"چند کا فالوور داری؟" یکی از جملههایی که اخیر آن را زیاد میشنویم. یادم هست، تا چند سال پیش مردم برای اینکه اعتبار یک فرد را بسنجند، سؤالاتی از مدرک تحصیلی، میزان درآمد، محل سکونت و...میپرسیدند. اما خیلی جالب است، که امروز تعداد فالوور اینستاگرام هر فرد معیار اعتبار او شده است! حتی گاهی خودمان هم بارها برای اینکه اعتبار یک شخص، برند یا شرکت را بسنجیم، سریع به صفحه اینستاگرامش سر میزنیم، تا ببینیم چند کا فالوور دارد.
اگر قصد راه اندازی کسب و کار در اینستاگرام را داشته باشید، احتمالا اولین دغدغه خودتان هم افزایش فالوور اینستاگرام است. با اینکه برای فروش در اینستاگرام، لزوما به تعداد بالای فالوور نیاز ندارید، اما بههر حال بالا بودن تعداد آنها، برای موفقیت شما در ابعاد بزرگتر، ضروری است.
افزایش فالوور اینستاگرام، خوب است؛ اما نه به هر بهایی! مثلا اینکه بخواهید فالوور فیک بخرید؛ نه تنها کمکی به شما نمیکند؛ که در آینده شما را بیچاره میکند و نمیتوانید از شر آن خلاص شوید. اما حالا میخواهم، روشهای افزایش فالوور واقعی اینستاگرام را به شما آموزش دهم.
از چه راههایی فالوور واقعی در اینستاگرام، جذب کنیم؟
وقتی صحبت از افزایش فالوور میشود، ذهن بسیاری از مخاطبان به سمت فالوور فیک و غیر فعال میرود. چون شرکتهای زیادی این وعده را به مشتری میدهند که مثلا تنها با 100 هزار تومان، به 20 k فالوور میرسی!
در روشهایی که میخواهم بگویم، هیچ کلکی وجود ندارد، قطعا بارها تست و نتیجه خوبی از آن گرفته شده است. اگر شما هم به جای استفاده از ربات و فالوور فیک، به دنبال جذب فالوور واقعی هستید، بدون شک این راهنما به شما کمک خواهد کرد.
1. هدفتان از افزایش فالوور را تعیین کنید
اصلا چرا میخواهید در اینستاگرام فعالیت کنید و مثلا 50 کا فالوور داشته باشید؟ میخواهید مرجعی برای شرکتتان داشته باشید؟ میخواهید فروش محصولاتتان را افزایش دهید؟ یا اینکه به دنبال برندینگ خودتان هستید؟ احتمالا یکی از اهداف زیر را دارید:
هر هدفی داشته باشید، احتمالا نیازمند تعداد بالای فالوور هستید؛ اما روشهایی که برای هر کدام استفاده میکنید، یکی نیست. مثلا اگر میخواهید خودتان را در زمینه طراحی لباس عروس برند کنید، قطعا باید فالوورهای هدفمند و مربوط به محصولتان جذب کنید. یعنی اینکه فالوورهایتان باید عموما خانمهای رنج سنی 20 تا 35 سال باشد. حالا اگر 20 یا 30 هزار فالوور مرد هم داشته باشید، عملا کمکی به شما نمیکند.
یک نکته: البته این افراد شاید در ابتدای کار وجودشان بد هم نباشد؛ چون ظاهرا تعداد فالوورهایتان زیاد دیده میشود. اما بعد از مدتی باید یک فیلتر مشخص در نظر بگیرید. بعد از مدتی مخاطبان نامرتبط مثلا آقایان نیز خودشان بعد از مدت صفحه شما را ترک میکنند. این ریزش فالوور اصلا بد نیست؛ چون در مقابل فالوورهای پیجتان هدفمند شده اند.
ولی مثلا یا اگر یک فروشگاه لوازم دکوری دارید، نیازی نیست فالوورهایتان تا این اندازه هدفمند باشد؛ چون مشتری از هر قشر و جنسیت میتواند باشد.
2. برای فعالیت خود، یک برنامه محتوایی مشخص کنید
چند روز پیش به یک سالن زیبایی مراجعه کردم. موقع خروج، یک کارت ویزیت به من دادند. در مسیر خانه، سری به صفحه اینستاگرام سالن که آدرسش روی کارت نوشته شده بود، زدم؛ اما چیزی جز تصاویری از سر و کله مشتریان ندیدم.
تمامی محتوای پیج اینستاگرام آنها مربوط به تصویر مشتریانی بود که به آرایشگاه مراجعه کرده بودند. این تصاویر مهارت مجموعه را نشان میداد؛ اما آیا به تنهایی دلیلی برای دنبال کردن آن توسط مشتری است؟
الان دیگر مثل چند سال پیش نیست، که با یک عکس خوش آب و رنگ، فالوور جذب کنید. بلکه علاوه بر آن، باید کپشن مناسب و جذابی هم داشته باشید.
مثلا در همین پیج آرایشگاهی علاوه بر نمونه کارهایتان، این محتوا برایتان فالوور میآورد:
- روشهای نگهداری از مو،
- جلوگیری از ریزش
- بهبود بیماری های پوست و مو
- انتخاب استایل مناسب برای هر شخص
- و...
حالا که موضوعات کلی محتوا را پیدا کردید، مشخص کنید که بهتر است چه زمانی و با چه محتوایی شروع کنید و پیش بروید. همچنین بهترین زمان انتشار پست یا استوری را طبق مخاطبانتان مشخص کنید.
3. پروفایل خود را بهینه سازی کنید
صفحه پروفایل شما اولین چیزی است که مخاطب قبل از فالو کردن از شما میبیند. و با همین صفحه تصمیم میگیرد که آیا شما را دنبال کند یا نکند. مثلا فرض کنید مخاطب با صفحه پروفایل شما با این مشخصات روبرو میشود: اول که به جای عکس از خودتان، تصویر یک دسته گل نرگس میبیند؛ سپس اسمتان که نوشتهاید: اکبر آقا.. بیوی آن هم که این است: سلطان غم مادر!
شما برای سرگرمی پیج نزدهاید، هدفتان پول درآوردن و کسب اعتبار از اینستاگرام بوده است. پس باید در قدم اول یک پروفایل حرفهای داشته باشید. پروفایلی که مخاطب در همان 3 ثانیه اول متوجه کسب و کار و هدفتان شود. مخاطب با دیدن صفحه شما این سؤالات برایش پیش میآید که: اصلا چرا من باید پیج شما را دنبال کنم؟ دنبال کردن آن چه فایدهای برایم دارد؟
پروفایل شما باید در همان لحظههای اول، جواب این سؤالات را به مخاطب بدهد؛ وگرنه احتمالا شما را دنبال نمیکند.
اینکه در بیوی نوشته باشید ما یک سالن زیبایی حرفهای با فلان مدرک خارجی x، با 20 نفر پرسنل و چند سال سابقه هستیم، اصلا کافی نیست. در مقابل، به او بگویید، که قرار است در این پیج با انواع مدل مو، روشهای مراقبت از مو، مناسبترین استایل و رنگ مو برای شما آشنا شوید.
همچنین اگر سایت یا کانالهای ارتباطی دیگری هم دارید، آن را در پروفایل خود بیاورید. یک نمونه از پروفایل مناسب که همۀ نکات در آن رعایت شده را در تصویر میبینید:
4. از تعدادی هشتگ مناسب استفاده کنید
استفاده از هشتگ در اینستاگرام، مانند کیورد برای موتورهای جستجو است. گاهی کاربران در اینستاگرام یک کیورد را سرچ میکنند، که اگر این کیورد هشتگ شما باشد و صفحهتان باز باشد، به آن کاربر نشان داده میشوید. پس ممکن است شما را فالو کند. خب حالا چگونه هشتگ گذاری کنیم؟
خیلی خلاصه به شما بگویم، که داشتن تعداد هشتگ زیاد برای پستهایتان، نه تنها خوب نیست، بلکه تأثیر منفی هم دارد. چرا؟ چون برای اینستاگرام اسپم شناخته میشود.
بهترین حالت هشتگ گذاری این است که:
تعدادی هشتگ تخصصی و پرجستجو برای کسب و کار خود پیدا کنید؛ البته نه به این معنا که برای همۀ پستهایتان فقط از این هشتگها استفاده کنید. استفاده از هشتگهای مشابه برای همۀ پستها، اشتباه و اسپم است. شما باید برای هر پست از 2 یا 3 هشتگ تخصصی، به علاوه 5 یا 6 هشتگ متغیر دیگر و مرتبط با پستتان استفاده کنید.
پس:
- بهترین تعداد هشتگ برای پست، 7 یا 8 تاست و بیشتر از این ممکن است خطرناک باشد.
- برای پستها هشتگهای کاملا مشابه در نظر نگیرید.
5. در کنار اینستاگرام، وب سایت خود را هم داشته باشید
با اینکه اینستاگرام، همین الان 24 میلیون کاربر ایرانی دارد و فضای وسیعی برای فعالیت شماست؛ اما باز هم همۀ مخاطبانی که به دنبالش هستید، آنجا حضور ندارند. پس چگونه باید به آنها دسترسی پیدا کنیم؟
از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل. خواه ناخواه بخشی از مخاطبان شما، به جای استفاده از اینستاگرام، چیزی که میخواهند را در گوگل سرچ میکنند تا به یک سایت برسند. پس این فرصت خوبی است که این افراد را هم جذب و به پیج اینستاگرامتان بکشانید. اتفاقا این افراد نسبت به بقیه، با اعتماد و اشتیاق بیشتری شما را در اینستا خواهند کرد.
اگر بزرگترین فروشگاههای اینترنتی را هم بشناسید، میبینید که ابزار اصلی آنها سایت فروشگاهیشان است و از این طریق افراد را به پیجشان هدایت میکنند.
شاید بگویید، راه اندازی و مدیریت سایت نسبت به اینستاگرام، کار سخت و زمانبری است؛ این حرف تا دو سه سال پیش درست بود! اما الان با وجود سایتساز و فروشگاهسازها میتوانید در کمتر از یک ساعت سایتتان را راه اندازی کنید.
اگر باورتان نمیشود، برای ساخت فروشگاه اینترنتی یا ساخت سایت فرصت 7 روز تست رایگان اوزن را امتحان کنید، تا ببینید به همان راحتی اینستاگرام میتوانید سایت خود را هم داشته باشید. هر سؤالی هم داشتید، با شماره 09170068520 تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنیم.
6. محتوای مفید و جذاب منتشر کنید
محتوای جذاب و مفید معمولا از دو جهت باعث افزایش فالوورهایتان میشود:
- از طرف فالوورها، به اشتراک گذاشته میشود.
- از طرف خود اینستاگرام، به اشتراک گذاشته میشود؛ یعنی همان صفحه اکسپلور.
اگر پست شما به صفحه اکسپلور راه پیدا کند، قطعا افراد زیادی شما را دیده و دنبال میکنند. خب حالا چگونه باید به صفحه اکسپلور بیایید؟
برای رفتن به صفحه اینستاگرام، حدود 100 فاکتور بررسی میشود، که یکی از مهمترین آنها، تعامل کاربران شما با آن پست است (یا همان اینگیجمنت). یعنی باید بتوانید پستی منتشر کنید، که برای فالووهای فعلیتان چالش و تعامل (لایک، کامنت، اشتراک گذاری) ایجاد کند.
اگر مخاطبانتان هدفتان را شناخته باشید، حتما میدانید چه چیزی برای آنها چالش برانگیز است و احتمالا درگیرشان میکند. در ضمن، محتوا که میگوییم منظور تنها متن نیست، ویدئو و عکس هم شامل آن میشود. که اتفاقا محتوای ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ، تأثیر فوقالعادهای در جذب فالوور و به اشتراک گذاری بیشتر دارد.
7. برگزاری مسابقه و چالش، قطعا فالوور شما را افزایش میدهد
برگزاری مسابقه اخیرا بسیار ترند شده و اتفاقا تا الان نتیجه خوبی هم داشته است. بعد از اینکه تعداد فالوورهایتان به حد مناسبی رسید، با ایجاد یک مسابقه یا چالش، جریان تازهای برای جذب بیشتر فالوور راه بیندازید.
مثلا مسابقههای زیادی که بارها آن را در اینستا دیدهاید که در ازای یک جایزه از شما میخواهند چند نفر از دوستانتان را تگ کنید. یا اینکه به ازای یک تخفیف استوری و پستشان را به اشتراک بگذارید. البته بهتر است برای برگزاری مسابقه کمی خلاقیت به خرج دهید و کاری متفاوت انجام دهید. مثلا به جای جایزه نقدی، جلسه مشاوره یا آموزش هدیه دهید.
دو نمونه آن، یکی کمپین تبلیغاتی شرکت دیدوگرام است که در مقابل دنبال کردن تعدادی پیج، جوایز زیادی اهدا کرد؛
8. به سراغ مخاطب هدفتان بروید
برای پیدا کردن فالوور هدفمند، چند راه وجود دارد:
- بررسی هشتگهای مربوط به کسبوکارتان و دنبال کنندگان آنها،
- دنبال کنندگان پیجهای رقیب و پیجهای مرتبط،
- لایک کنندگان پستهای مرتبط به شما
- و...
مخاطبان هدفتان را پیدا کنید و آنها را فالو کنید. با این کار، بقیه پیجهای مرتبط هم شما را پیدا میکنند، یا اینکه خود اینستاگرام آنها را به شما معرفی میکند. بعد از مدتی که تعداد فالوورهایتان به حدی خوبی رسید، میتوانید تعدادی از این پیجها را آنفالو کنید. که البته باید این کار را با دقت انجام دهید؛ اگر بخواهید یکجا انجامش دهید، از طرف اینستاگرام جریمه میشوید.
9. برای افزایش فالوور واقعی تبلیغات کنید
چه قبول کنید و چه نکنید، تبلیغات همواره از بهترین روشها برای افزایش فالوور در اینستاگرام است. مثلا تبلیغ شما از طرف یک اینفلوئنسر یا سلبریتی قطعا فالوورهای شما را تا چندین برابر افزایش میدهد. علاوه بر آن از راههای زیر هم میتوانید تبلیغ شوید:
البته قبل از اینکه برای این نوع تبلیغات هزینه زیادی صرف کنید، مطمئن شوید که آن فرد یا پیج، به کسب و کار شما مرتبط باشد. مثلا اگر تبلیغ فروشگاه محصولات آرایشی خود را به یک بلاگر حوزه کسب و کار بسپارید، نه تنها پولتان را دور ریختهاید، که حتی ممکن است روی فروشگاهتان تأثیر منفی هم داشته باشد. چون احتمالا عمده مخاطبان آن، آقایان هستند.
علاوه بر آن، در مورد پیجی که میخواهید به آن تبلیغ دهید، کامل تحقیق کنید و گول تعداد بالای فالوور آن را نخورید. از اعتبار پیج و شخص مطمئن شوید و واقعی بودن فالوورها را بررسی کنید. (این کار را از روی محاسبه نرخ تعامل یا engagement rate میتوانید انجام دهید.)
پس قبل از صرف هزینه، این دو فاکتور را بررسی کنید:
- ارتباط مخاطبان پیج با فعالیت شما
- واقعی بودن و اعتبار پیج
اینستاگرام روز به روز هوشمندتر میشود!
اینستاگرام، از آن چه فکر میکنید باهوشتر و حرفهایتر است. اگر تصور میکنید اینستاگرام تنها یک ماشین است که میتوان آن را دور زد، سخت در اشتباهید! مخصوصا اخیرا که الگوریتمهای جدیدی برای آن ایجاد شده است و همچنان نیز در حال پیشرفت است.
هوش مصنوعی اینستاگرام، به حدی است که کامل متوجه میشود موضوع هر تصویر چیست، شما روی هر پست یا استوری چقدر زمان گذاشتهاید، چه موضوعاتی را دوست دارید، چه افرادی را بیشتر دنبال میکنید و بر اساس آن، همان محتوا و افرادی که میخواهید را به شما نشان میدهد.
اینها را گفتم، که فکر فریب دادن اینستاگرام را از طریق رباتها و روشهای فیک از سرتان بیرون کنید. برای افزایش فالوور، دیگر این روشها جواب نمیدهد و اگر هم بدهد، موقتی است! پس به دنبال راه های افزایش واقعی فالوور باشید. بهانهای هم ندارید؛ ما هر چیزی نیاز دارید را در اختیارتان گذاشتیم.
شما از کدام دستهاید؟ تا حالا از چه روشهایی برای افزایش فالوور استفاده کردهاید؟ از کدام نتیجه گرفتهاید؟ خوشحال میشویم نظرتان را بنویسید، تا با هم تبادل نظر کنیم.